Ce este gamificarea și cum poate fi integrată în învățare ?
Ce este gamificarea și cum poate fi integrată în învățare ?
Gamificarea una dintre cele mai recente tendințe în educație, prin care elevii și studenții dobândesc cunoștințe prin joc. Această metodă presupune utilizarea mecanismelor jocurilor și elementelor de proiectare a jocului în procesul de predare-învățare-evaluare.
Sunt implicate caracteristici ale jocurilor – cum ar fi stabilirea de obiective, reguli, elemente de distracție, feedback, recompense și promoții – pentru a transmite informații din diferite domenii.
Tinerii din ziele noastre sunt atraşi de jocuri, de jocuri pe calculator, unde performanţele lor sunt evaluate rapid prin punctaje sau feedbackuri individualizate. Prin joc, ei se implică activ, devenind astfel capabili să înțeleagă și să rețină informațiile prezentate.
Termenul de „gamification” (gamificare) a fost folosit pentru prima dată de către dezvoltatorul britanic Nick Pelling în 2002, cu sensul de „accelerarea şi atractivizarea instrumentelor electronice utilizând interfeţe grafice de tip joc”. Ulterior, termenul a căpătat conotații diferite. Acest concept desemnează prezenţa sau adăugarea caracteristicilor jocului în activităţi care nu sunt considerate în mod tradiţional jocuri. Se referă, mai ales, la jocurile pe calculator şi realizări online care se pot aplica în diverse domenii de activitate.
În timpul jocului, oamenii intră într-o stare specială, un amestec de concentrare, implicare și o depășire a limitelor. În timpul lecțiilor, gamificarea se poate integra într-un mod natural, prin transformarea unor lecții sau cursuri modulare în situații autentice de joc, ca un joc de aventură, de exemplu. Elevii pot crea un personaj, pot participa la lecția-joc ca membri ai unei echipe. Ei câștigă puncte, diplome și recompense pentru diversele lor acțiuni sau pentru ajutorul dat altor elevi. În joc, pot exista și consecințe atunci când greșesc. În cursurile de limba română oragnizate de Lernero, utilizăm cu succes gamificarea.
Beneficiile gameficării :
- Atrage şi menţine atenţia curanților
- Gamificarea îi motivează pe elevi să atingă obiectivele propuse
- Învăţarea devine atractivă şi distractivă
- Menține interacțiunea profesor-elevi, dar și elev-elev.
- Îi face pe elevi să fie activi să să se implice în procesul educativ.
- Facilitează absorbția de cunoștințe noi și capacitatea de a le reține
- Oferă cursanților posibilitatea de a vedea conexiunea noțiunilor dobândite cu lumea reală
- Îmbunătățește experiența generală de învățare – gamificarea se integreazăfiresc în cursurile eLearning, astfel că elevii nici nu-și dă seama că sunt angrenați în achiziționarea de noi informații.
Rolul profesorului este să îi ghideze pe elevi cu măiestrie prin hățișul noțiunilor abstracte, utilizând principiile gamificării. Profesorul devine un conducător de joc care le insuflă entuziasmul său copiilor, motivându-i să progreseze.